Veg tisdagen!


Häromdagen skulle jag leka kock.
Jag skulle tärna färsk kycklig filé. Öppnade upp förpackningen med våld och höll den släta kycklingfilén i min hand. Och precis då, kändes det som jag halkade på an isfläck, ramlade och fick ett jätte,jätte stort och blodigt skrapsår på mitt lilla hjärta. Jag kom att tänka på att jag hade köpt Eldorado utan eftertanke (jag brukar bli rätt hysterisk när jag ser reavaror att jag inte ser något annat än priset, och ner i korgen).

Då kom jag att tänka på kycklingfilmen vi såg i skolan i gymnasiet, då de var så många kycklingar i en bur att de minsta blev ihjältrampade. Och de här små stackars eldorado kycklingarna då? Benen på dem måste blivit kapade för att skapa utrymme med tanke på priset för 500 gram färsk kyckling filé; 49 kronor! Mitt hjärta blöder!!

Precis då, kände jag att jag var tvungen att göra något fint för djuren för att lätta mitt dåliga samvete för detta hemska inköp. Jag införde min vegetariska tisdag. Aldrig mer ska ett litet oskyldigt djur in i min mun på en tisdag.

Har så stolt precis smaskat i mig indisk palak panir gryta, med mozarella, utan kyckling.
Och jag hoppas på att Eldoradokycklingarna har förlåtit mig nu. Eller åtminstånde funderar på det tills nästa tisdag.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Så lite så :)

2012-01-24 @ 19:19:41
URL: http://hkansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0